السبت، مايو 02، 2009

حباً يسكن ماضينا


قد يسكن فينا حباً يملأ ماضينا
حبا يملك بالاماني كل ما فينا
حبا كان للدنيا وعوداً تشجينا
حبا ملاء قلوبنا بلحن الحياه الذي يحينا
حبا كان كزهره في بستان بالعطر ترمينا
حبا رسم في دنيانا احلاماً تداوينا
اتحدث عن حبا دقت عليه غناوينا
حبا داقت به قيود الزمان فلم يعد يواسينا
حبا رحل عنا ولازال وجوده يحمينا
حقيقه مهما طال الزمان عنها ابداً ما ينسينا
ما ينسينا انها وللان كل ما فينا
ماينسينا اننا وان تهنا في الحياه كانت هي من يهدينا
حقيقه فيها دواءنا استحقت دمع ماقينا
حين ذبحها الزمان وجدنا الليالي تجافينا
فكرهنا الزمان وهجرنا ليالينا
الان قد هجر الحب موانينا
واصبح ذكري تتصدر المواجع فينا
كلون بلا عطر بأيدينا
كسماء صافيه تعادينا
كالارض تنبت شوكاً يقتل أمانينا
وجرحنا باتت تؤرقنا والحلم يرفض ان يداوينا
لكن حب ماضينا يعود دوماً ليسقينا
ويقول في فرحا للردي .. الموت لا يقتل ماضينا

باحساس
فراشه الشتاء

هناك 9 تعليقات:

7oR@$ يقول...

كلامك جميل وأحساسك عالي بس أنا في رأيي مش كل الحب بيحمل السعادة للمحب برده في حب بيسبب الأسي والشقاء للحبيب دة أو إنه يحب من غير أمل أو يغدر بيه حبيبه في انواع كتير من الحب بيبقي كلها عذاب بس برده إلي بيحب عمره ما بيقدر ينسي إلي بيحبه وخصوصا لو كان حب حقيقي مش تمثيل أو خطأ فهم


حورس
أحمد عنتر

سهر الليالي يقول...

لو اخدت بالك يا اخ احمد عنتر
انا كنت بقول
قد يسكن فينا حبا
يعني كنت بكلم عن صعب اننا نلقيه
وكنت برضوا مش اقصد اي حد
اقصد حب معين
مهما طال الزمن عليه بيفضل فينا
مش مهم بقي الحب دا للحبيب او الحبيبه
لا المهم انه حب لاخ لاخت لام لاب
لصديق
مش مهم لمين
المهم انه الحب اللي اثار فينا صح
اللي كان صادق معانا
الحب الي بيجمعه العقل والقلب
الحب اللي لو اختفي صاحبه بنفضل فكرينه حتي بعد الموت
انا كنت اقصد كدا
واعتقد ان رايك مشابه لراي علي ما اظن
وعلي فكره المفروض ان اللي بيحب دا
بيحب لانه قادر يحب مش لانه منتظر حب من حد
ومفيش حب من غير اسي او الم
هو الحب كدا

شكرا علي وجودك وردك

7oR@$ يقول...

أكيد متفق معاكي في الرأي رأيك صح جدا
أنا كمان في ناس بحبها جدا حب أخوي حتي مع بعدهم عني فانا بحبهم ولو حسيت إنهم في ضيق مش حستني الأذن علشان أساعدهم لكن حيلقوني جنبهم بس يا رب أكون قد كلامي دة ومهما كان الشخص إلي غالي عندي عمل معايا حاجة فأنا لو أعرفه كويس حبقي أكيد عارف ليه أتصرف كدة

شكرا لتعليقك إلي في رأيي لا يقل جمال عن الموضوع هههههههههههههه

شكرا لردك

سلامي ليكي

حورس
أحمد عنتر

سهر الليالي يقول...

اكيد كلامك صح
لو تعرفه كويس هتعرف هو عمل كدا ليه
بس لما تفوف علي صدمه انه زي كل البشر
وانك بتشكيله من حاجه وتلقيه بيعملها
وفجئه تكتشف ان كل الناس عارفه اللي كنت بتحكهوله
اكيد لازم تتصدم لانك طلعت متعرفوش كويس
وهيبقي اهون عليك ولو غالي انك تبعد عنه
ويكفي انك تنسي جرح منه

شكرا مره تانيه

تحياتي

Eno يقول...

كلمات جميله اوي وحساسه اوي
انا مستنياكي من زماااااان تفتحي التعليقات
بليز مش تحرمينا من اننا نتواصل معاكي فيها :)

تحياتي :)

سهر الليالي يقول...

تسلميلي يا قمر
ان شاء الله مش هقفل التعليقات تاني
ويارب كون قادر دايما اكتب بحساس حي
منور البلج

تحياتي

هيثــم رمضـــان يقول...

كلمات في منتهي العذوبه والرومانسية وحس مرهف وموسيقي لها أثر جميل علي أذن المستمع للخاطرة.مستوي الخاطرة رائع أستمري وأتمني لكِ التوفيق

هيثــم رمضـــان يقول...

بصراحة أنا حبيت أعلق علي خاطرة عذراً يا من كنت حبيبي ولكني لم أجد كلمات تعليقات بالخاطرة المهم عايز أقول إن الخاطرة جميلة جداً تتميز بمفرداتها القوية وأحساس عالي جداً وقوي يظهر ما قد كان علية الحب وما أصبح علية الان ويظهر بشدة قوة الكاتبة.
أشكرك علي هذا الابداع

سهر الليالي يقول...

ميرسي خالص يا هيثم علي رايك
يسعدني ان بكتب حاجه كويسه
وبتعجبكم
بس كنت عايزه اقولك مش انا اللي كاتبه عذرا يا من كنت حبيبي
هي فعلا خاطره جميله جدا ومن جملها انا خلتها هنا تعبر عن جزء مني

منور البلج
تحياتي
فراشه الشتاء